Sunday, June 7, 2009

PENGENALAN TENTANG KUALA KANGSAR

Kuala Kangsar terletak di negeri Perak, Malaysia dan merupakan salah sebuah bandar-bandar diraja di Malaysia selain daripada Arau di Perlis, Pekan di Pahang, Shah Alam di Selangor, Kuala Pilah di Negeri Semblian, Johor Bahru di Johor, Kuala Terengganu di Terengganu, Kota Bharu di Kelantan dan Anak Bukit di Kedah. Daerah ini berkeluasan tanah sebesar 204.94km per segi dan mempunyai populasi sebanyak 39300 dengan kepadatan penduduk sebanyak 752 penduduk per segi(sumber dari tahun 2000). Daerah ini dibahagikan kepada 9 buah mukim iaitu mukim Sungai Siput, mukim Kota Lama Kanan, mukim Kota Lama Kiri, mukim Pulau Kamiri, mukim Cecah Galah, mukim Senggang, mukim Lubuk Merbau, mukim Kampung Buaya dan mukim Sayong. Kuala Kangsar telah diumumkan secara rasmi sebagai sebuah bandar raya pada tahun 0000.

Secara geografikal, bandar ini terletak di hulu Sungai Perak dan dikelilingi oleh banjaran Bintang di sebelah utara manakala banjaran Keledang di sebelah selatan. Bandar Kuala Kangsar sering diancam air bah besar apabila hujan lebat sehingganya Empangan Chenderoh didirikan untuk menyelesaikan masalah ini.

Daerah ini penuh dengan pelbagai tarikan dari segi alam semula jadi, kesenian, dan budaya yang membentuk identitinya yang unik sebagai sebuah Bandar Diraja Negeri Perak. Antata daya tarikan yang paling popular di daerah ini adalah Istana Iskandariah yang merupakan istana yang terbesar di Malaysia. Semua ini akan didedahkan dan dihuraikan kepada para pengunjung laman web ini secara komprehensif di artikel yang seterusnya.
Nikmatilah masa anda sebaik-baiknya!!!!


No comments:

Post a Comment